Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

EKKΛΗΣΙΟΛΟΓΟς 23/1/15



                                                                      ΚΑΘ ΟΔΌΝ   
    
      ΜΝΗΜΗ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

    Τους τρεις μεγίστους φωστήρες της τρισηλίου Θεότητος τους την κτίσην πάσαν θεογνωσίας νάμασιν καταρδεύσαντας…» οσο κι αν ψάξει κανείς θα βρει λίγους ύμνους τόσο πολύ  κομψούς, τόσο γεμάτους λυρισμό και φως. Λογοτεχνικό-ποιητικό κείμενο γεμάτο φωταψία γεμάτο οικουμενικότητα !Φράσεις  όπως  « της τρισηλίου Θεότητος» ή «τους την κτίσην πάσαν θεογνωσίας νάμασιν καταρδεύσαντας» αποτελούν τον θρίαμβον της λόγιας Ελληνικής γλώσσας που η απαράμιλλη ομορφιά της «καταρδεύει» -πλημμυρίζει-καταυγάζει θα έλεγα σε μια παράφραση   την κτίσην πάσαν!
   Προσωπικά αποτελεί καλοθύμητη μέρα των πρώτων γυμνασιακών χρόνων που δεν την ξεχνώ όσο κι αν είναι σε βάρος μου παρά σε
έπαινό μου.
   Η μέρα της μνήμης  των τριών Ιεραρχών Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου του την γλώτταν χρυσορήμονος, αποτελούσε τη σχολική μας γιορτή που πέρα από όποια άλλη σημασία της –και είναι τόσες πολλές οι αναφορές  σε όλη τη ζωή μας , κοινωνικές- θεολογικές-παιδευτικές, πολιτιστικές, παραδείγματα και διδαχές σπάνιου μεγέθους και εννοιολογικής πληρότητας -και που περιμέναμε όχι τόσο για την θρησκευτικότητα που απέπνεαν όσο για το ότι ήταν ημέρα σχολικής αργίας. Ας μη κρυβόμαστε με ψεύτικες δικαιολογίες. Άλλωστε  από όλους μπορεί να κρυφτείς αλλά από τον « Οφθαλμόν ός τα πανθ` ορά και τα πάντα γνωρίζει δεν μπορεί να κρυφτείς»μας έλεγε στο κατηχητικό του ο καλόγερος ο Συνέσιος. Και συμπλήρωνε στη γλώσσα της αλάνας για να είναι σίγουρος ότι τον καταλάβαμε :  Σας βλέπει ρε σεις !!!
   « Γιατί εσένα δε σε βλέπει-πεταγόταν ο Πίπης ο Ζαρκαλής ο πιο ζωηρός γι αυτό και αρχηγός της …«συμμορίας»
   -« Κι εμένα και όλους μας» το διόρθωνε ο Συνέσιος, Άγια η ψυχούλα του. Τον έχει σίγουρα  στα δεξιά του ο Πανάγαθος.
    Των «Τριών Ιεραχών» λοιπόν πρώτη οχταταξίου –να γράψετε έκθεση «Οι τρεις Ιεραρχες» είχε πει ο καθηγητής μας ο Κονταξής-Θεός σ`χωρεστον –αν και αμφιβάλλω να τον συγχώρησε  που δεν έβαλε ποτέ του σε μαθητή πάνω από 14 βαθμό ! Διότι αν και αυτό δεν είναι αμαρτία πιο είναι; Το ότι κλέβαμε ένα πορτοκάλι από το μανάβη που είχε ολόκληρο κοφίνι και τσιγκουνευότανε ένα τόσο δα πορτοκαλάκι ή μανταρίνι;
   Να γράψετε έκθεση « Οι τρεις Ιεράρχες»
 Να γράψεις  είναι μια κουβέντα. Το πως γράφουν και κυρίως τι γράφουν και μάλιστα εγώ που στην έκθεση δεν πήρα ποτέ μου πάνω από τη βάση είναι μια άλλη υπόθεση.
  -Τι να γράψω ρώτησα τον πατέρα μου –λες και ήξερε περισσότερα από εμένα αυτός; Να πας εκ μέρους μου στο Παπαβασιλείου-είπε .Ένα φίλο του δημοσιογράφο, μεγάλη λέρα- Αυτός ξέρει. Και πήγα που να μην …έσωνα!
   Για πότε τη θες –με ρώτησε.
 -Τη Δευτέρα
   Έλα την Παρασκευή θα σου την έχω γράψει να την αντιγράψεις με δικά σου γράμματα.
 Και πήγα την Παρασκευή και την πήρα και την αντέγραψα και την πήγα τη Δευτέρα καμαρωτός, βέβαιος για το 14 που δεν έβαζε παραπάνω ποτέ του!
  Μάζεψε τα τετράδια ως συνήθως τότε να τα διορθώσει –δεν ξέρω τι γίνεται σήμερα-και την άλλη μέρα έπεσε ο ουρανός και μας πλάκωσε, όχι μόνο εμένα αλλά κι άλλους  δύο. Τον Καζαντζή και τον Μπακόπουλο άλλα τούβλα κι  αυτοί σαν κι εμένα !.
  -Ποιος την έγραψε την έκθεση;
  -Εγώ κύριε καθηγητά
  -Κι εσένα;-ρώτησε με τη σειρά και τους άλλους δύο.
  -Εγώ κύριε καθηγητά-εγώ κύριε καθηγητά!
  Και πως γίνεται κι είναι απαράλλαχτα ίδιες και οι τρεις. .Ποιός αντέγραψε από τον άλλον ;
   Άντε να του εξηγήσεις ότι ο μασκαράς ο Παπαβασιλείου –μη ξέροντας προφανώς ότι είμαστε συμμαθητές στο ίδιο γυμνάσιο έγραψε τρεις και τις έδωσε-επί χρήμασι βέβαια κατά τη συνήθεια του –και στους τρεις !!!
   Βλέπετε δεν είναι καινούργιο το σύστημα ,ούτε τα φροντιστήρια κι ας πέρασαν κάπου 60 ή και παραπάνω χρόνια από τότε.
  Των Τριών Ίεραχών σήμερα. Δεν ξέρω αν και πως γιορτάζεται η ημέρα αυτή κι αν θα εξακολουθεί να γιορτάζεται μια και πολλά φαίνεται να καταργούνται άλλα σωστά κι άλλα όχι. Εδώ ο νέος Πρωθυπουργός αντικατέστησε την «Ομοούσιον Τριάδα»με την τιμή και τη συνείδησή του -ένα και το αυτό δηλαδή!!!-και δε θα καταργήσουν μια γιορτή ;
   Των Τριών Ιεραχών σήμερα βοήθειά μας κι ας μη καθόμαστε πια σε …θρανίο. Σχολείο είναι και η ζωή!!!

                                      Σταύρος Ιντζεγιάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια: