Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

σχολιάζοντας βιβλία

Σχολιάζοντας βιβλία




ΝΙΚΟΥ ΤΖΑΝΑΚΟΥ

ΠΑΤΡΑ. ΠΟΛΗ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΗ;



Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα ,από το όραμα μέχρι τη διεκδίκηση και από την αοριστία στην τεκμηρίωση ο Νίκος Τζανάκος ιστορεί σε ένα ιδιαίτερα επιμελημένο πόνημα (σελ 125 εκδόσεις το Δόντι-2009) τις προσπάθειες της πόλης να κατοχυρώσει την αναφαίρετη ιδιοκτησία της στο θαλάσσιο μέτωπό της .Αγώνα της πόλης αλλά και προσωπικό του τον οποίον έχει κάνει σημαία της διεκδίκησης για να αποκτήσει η Πάτρα το αυτονόητο. Το δικαίωμά της στο λιμάνι της

Σκοπός του βιβλίου όπως αναφέρει προλογικά είναι να καταγράψει

1-το ιστορικό δεδομένο ανασύροντας την ιστορική μνήμη

2-Να απαντήσει σε βασικά ερωτήματα που τίθενται και

3- Να θέσει τις βάσεις για μια σωστή και όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη πληροφόρηση σχετικά με το τεράστιο πρόβλημα που φαίνεται να προκύπτει από την παραχώρηση του λιμένος στο σύνολό του σε μια ανώνυμη μετοχοποιημένη κερδοσκοπική εταιρεία την ΟΛΠΑ.ΑΕ. με άγνωστες ή απρόβλεπτες ακόμη τις τυχόν συνέπειες που μπορεί να προκύψουν εις βάρος της πόλης

Το πρόβλημα που ενεργοποιεί και καλεί σε συναγερμό τις πολιτικές, αυτοδιοικητικές και όχι μόνο, δυνάμεις, αλλά κάθε Πατρινό και το οποίο ο κ Τζανάκος παρουσιάζει στη μελέτη του με θέμα « Πάτρα –Πόλη Φυλακισμένη» ; θεμελιώνεται πάνω στον ορατό κίνδυνο να αποκοπεί αυτή από το θαλάσσιο μέτωπό της και να αποδοθεί σε κερδοσκοπικές εταιρείες που εργάζονται και δρουν με μοναδικό συμφέρον το κέρδος, αγνοώντας τον ρόλο του λιμανιού, ως φυσική προέκταση ζωής και πολιτισμού αλλά και αισθητικής και οικονομικής προόδου .

Χρησιμοποιώντας την μέθοδο της ιστορικής εξιστόρησης- χρονολογική σειρά, πολιτιστική και οικονομική απεικόνισή, τεκμηριωμένη προβολή των ένθεν κακείθεν ενεργειών, έγγραφες ή προφορικές εξιστορήσεις ,αποδεικτικά στοιχεία και σωρεία φωτογραφιών που απεικονίζουν το λιμάνι στον κυρίως άξονά του αλλά και το διεκδικούμενο ως αναφαίρετη ιδιοκτησία της πόλης από αρχαιοτάτων χρόνων – ο κ Ν. Τζανάκος – καταγράφει τις πτυχές της ιστορίας του λιμένος και του ρόλου του στην όλη εξέλιξή του.

Από τον Πατρέα έως τον Οκταβιανό, από τις Παυσανίου περιηγήσεις έως τον νεότερό μας Πουκεβίλ και από εκεί στις επεκτατικές προσπάθειες του στρατηγού Μαιζόν (αναρτούσε σε όλα τα φρούρια που απελευθέρωνε τη Γαλλική σημαία ως εάν να επρόκειτο για Γαλλικές κτήσεις ) με τις εξιστορήσεις Μανζάρ το λιμάνι άρρηκτα δεμένο με την πόλη παίζει τον καθοριστικό του ρόλο στη ζωή και τη ύπαρξή της. Το οξυγόνο αλλά και τη αισθητική της.

Η ελληνική επανάσταση και ο Καποδίστριας - ο οποίος διαβλέπει τον ρόλο του Πατραϊκού λιμανιού ως πύλη προς τη Δύση- θα δώσουν νέα ώθηση και θα προσπαθήσουν τη μεγάλη επιθυμία να κινηθεί η Πάτρα στο δίπολο : Ναυτική δύναμη ή να προβληθεί ως παραθαλάσσια πόλη.

Με ιδιαίτερη ερευνητική επιμέλεια και μέσα από μια πλούσια βιβλιογραφία, καταγράφεται η εξέλιξη της πόλης από την απελευθέρωση και εντεύθεν μέσα από τις συμπληγάδες των αντιξοοτήτων και η προσπάθεια να βρει τον βηματισμό της στην σύγχρονη εποχή που ακολουθεί τις απαιτήσεις των καιρών και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα .

Για παράδειγμα οι αγώνες να γίνει ο κύριος ναυτικός άξονας της διασύνδεσης με την Ιταλία, ρόλο που διεκδικούσε η Ηγουμενίτσα και που ένωσε όλη την Πάτρα στην κοινή επιδίωξη και αποτελεί απόδειξη του τι μπορεί να καταφέρουμε όταν κινούμαστε ενωμένοι.

Ο συγγραφέας προσέχει και προβάλλει λεπτομέρειες τις οποίες στη σύγχρονη εποχή πολλοί αγνοούμε καθώς το πρόβλημα Πάτρα –Λιμάνι περνώντας αλληλοδιαδόχως από κυβέρνηση σε κυβέρνηση και από τη μια δημοτική στην επόμενη δημοτική αρχοντία καταλήγοντας στη μορφή ΟΛΠΑ.ΑΕ (Νόμος 2932/01 με τον οποίο το λιμενικό ταμείο μεταλλάσσεται σε οργανισμό λιμένος )διαμορφώνεται κατά τρόπον που ο συγγραφέας ερευνητής του προβλήματος εξιστορεί λεπτομερώς με βάσει τις εκάστοτε ενέργειες τόσο της κυβερνητικής βούλησης –πολιτικά και κομματικά συμφέροντα , ανταγωνισμοί– όσο και τις άτολμές προσπάθειες της εκάστοτε δημαρχιακή αρχής.

Ωστόσο όπως στοιχειοθετεί ο κ.Τζανάκος βάσει των αποφάσεων του τότε Δημοτικού συμβουλίου σε επανηλειμένες συνεδριάσεις η πόλη δεν μένει αμέτοχη και διεκδικεί το αναφαίρετο δικαίωμά της.

Η εξιστόρηση λεπτομερής και τεκμηριωμένη αναφέρεται ειδικότερα για τα τμήματα Μείλιχου- Θεσσαλονίκης και Τριών Ναυάρχων -Διακονιάρη τα οποία διατρέχουν τον κίνδυνο οικοπεδοποίησης αν γίνει μετοχοποίηση της παραθαλάσσιας ζώνης. Κίνδυνο για τον οποίο ο συγγραφέας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και αποτελεί και έναν από τους λόγους της συγγραφής αυτού του πονήματος

Σκοπός του συγγραφέα είναι να συνεγείρει τις εν υπνώσει ή αδιαφορία ή εν αγνοία τελούσες δυνάμεις της πόλης και να διεκδικηθεί μέσα από την ακριβή και ιστορική γνώση ,δυναμικά το αναφαίρετο δικαίωμά στο θαλάσσιο μέτωπό της που αποτελεί και έναν από τους κύριους παράγοντες της ύπαρξής της.

Ο κ. Νίκος Τζανάκος γνωστός από τις επανειλημμένες θητείες του σε κύριες θέσεις του εκάστοτε Δημοτικού Συμβουλίου πρωτοστατεί , σημαιοφορεί θα έλεγα στην προσπάθεια να μην χαθεί το δικαίωμα της Πάτρας και των Πατρινών στο λιμάνι τους και με το βιβλίο του αυτό αποδεικνύει έμπρακτα για μια ακόμη φορά το ενδιαφέρον του αλλά και το χρέος του –χρέος όλων μας - ως ενεργός πολίτης .



Σταύρος Ιντζεγιαννης

Πάτρα Γεναρης 18/2012







Σταύρος Ιντζεγιάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια: