Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2013

ΓΝΩΜΗ 23/9/13



                                                                         ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
                 Η ΘΕΩΡΊΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΩΝ

    Ρώτησαν την γκαμήλα  τι προτιμάς ανήφορο ή κατήφορο και ρώτησε. : Δεν υπάρχει ίσιος δρόμος;
   Η θεωρία των δύο άκρων ήταν αυτή που στήριξε κάποτε το δίλημμα Καραμανλής ή τανκς. Αλλαγή ή απαλλαγή. Πράσινα καφενεία ή μπλε; θυμίζοντας το τραγούδι στους δύο τρίτος δε χωρεί αν και η ζωή το διαψεύδει. Γνωστό γαρ το Ιψενικό τρίγωνο που φοριέται πολύ ιδιαίτερα στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, όπου μπορεί το ένα χέρι να νίβει το άλλο αλλά συχνά ο τρίτος άνθρωπος φροντίζει να προμηθεύει το σαπούνι και την πετσέτα!!! Πήγε ο σύζυγος να ανοίξει τη ντουλάπα και βρήκες θεόγυμνο τον εραστή της γυναίκας του: Τι κάνεις εκεί μέσα σα δε ντρέπεσαι. Σκεπάσου γρήγορα μη σε δει η γυναίκα μου γυμνόν !
  Στα μαθηματικά η θεωρία των δύο άκρων στηρίζεται στο γεωμετρικό αξίωμα πώς τα  δύο άκρα μιας ευθείας προεκτείνονται  εις το άπειρον χωρίς να συναντηθούν ποτέ. 
   Πολιτική θύελλα ξέσπασε στη βουλή με τη δήλωση Λαζαρίδη ότι η πολιτεία του ενός τροφοδοτεί, έστω αρνητικά, τις αντιδράσεις του άλλου. Δήλωση που παρά τις εξηγήσεις που έδωσε ο κ Λαζαρίδης παραπέμπει στη θεωρία των δύο άκρων.
   Παλιά η ιστορία όπου ο τότε γνωστός κόσμος υπέφερε από τη διαμάχη. Ελλάδα-Πέρσες; Αθήνα ή Σπάρτη; Μη ξεχνάμε άλλωστε το «Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων»που έγραψε ο Μ. Αλέξανδρος μετά τις μάχες στην Ισσό και τον Γρανικό όπου σαρώθηκαν οι Πέρσες από τους Έλληνες χωρίς όμως το άλλο άκρο τους Σπαρτιάτες. 
  Ανέκαθεν ή πολιτική ζωή στην Ελλάδα χωρίστηκε σε δυο μεγάλες παρατάξεις που μπορεί να μην είχαν σαφή διαχωριστικά όρια ωστόσο υπήρξαν η ξεκάθαρη πραγματικότητα. Ας μη ξεχνάμε. Τρικούπης - Δηληγιάννης Βενιζελικοί- Βασιλικοί. Συντηρητικοί – προοδευτικοί.     Φιλέλευθεροι- Καπιταλιστές .Δημοτικιστές – καθαρευουσιάνοι. Δεξιοί –Αριστεροί. Αυτά τα «αριστερός μεν άλλα ανένταχτος» τουτέστιν χωρίς κομματική ταυτότητα ή δεξιός  απλώς συμπαθών ελέγχονται ώς  καιροσκοπικά. Άσε να δούμε και πάμε λίγο προς τα δω ή λίγο προς τα κει αναλόγως. Κεντροδεξιά-κεντροαριστερά..  Το κέντρο  παρ όλο  που υπήρξε ανέκαθεν οργανωμένο κόμμα είχε πάντα μέσα του το γονίδιο της αυτοκαταστροφής, Βλέποντας και κάνοντας. . «Λαοκρατία και ολίγον βασιλέα»!που κοροϊδεύαμε τους  Κερκυραίους  στον εμφύλιο.  Εξ άλλου αυτό το κέντρο  υπήρξε και η δεξαμενή από όπου αντλούσαν οπαδούς και ψήφους και η δεξιά και η αριστερά ανάλογα το πώς πήγαινε η οικονομία ή η διεθνής κατάσταση από τη οποία διαρκώς  εξαρτάτο και εξαρτάται ή Ελλάδα γιατί να κρυβόμαστε.
 Ρουμελιώτες –Πελοποννήσιοι στη Ελληνική επανάσταση. Πάντα δύο μεγάλες παρατάξεις μονοπωλούσαν την πραγματικότητα. Πας μη ων μεθ` ημών, καθ` ημών εστί (Ματθαιος  ιβ-30) .Και όχι ότι δεν υπήρξαν φωνές που συνιστούσαν την μετριοπάθεια τον συμβιβασμό και την  κοινή πορεία στις δύσκολες στιγμές του έθνους Αλλά πάντοτε οι παραταξιακές διαφορές – κάποτε ιδεολογικές, πριν  στην εποχή μας ο θάνατος των ιδεολογιών ισοπεδώσει τα πάντα- εμπόδιζαν την κοινή πορεία ακόμη και σε θέματα όπως η παιδεία ή η υγεία ή η πρόνοια,
  Στην οικογένειά μας διηγείτο η μάνα η  διαφορά παραλίγο να φτάσει σε διαζύγιο της γιαγιάς με τον παππού (στα 80 τους και οι δύο)όταν ο μουρντάρης λίγο έλειψε να γράψει το τελευταίο χωραφάκι που είχε απομένει σε μια νεαρούλα  που τους έφερνε τα ψώνια από τον μανάβη και του τα έτρωγε για ένα χαδάκι κι ένα φιλάκι-τι άλλο ο γέροντας;
  60 χρόνια γάμου 100 απάτες ωρύετο η γιαγιά Κι εσύ απαντούσε ο παππούς με τον ίλαρχο που σε πήγαινε βόλτα στο Κορδελιό καβάλα στη φοράδα του. Τότε ήταν που η γιαγιά ξέθαψε τη θεωρία των δύο άκρων  Το έκανα απάντησε γιατί εσύ μου έδωσες το δικαίωμα με τα ξεπορτίσματά σου. Ας είχες μυαλό εσύ, να ήμουνα σωστή κι εγώ. Με αυτόν ή με `μένα δήλωσε στο οικογενειακό συμβούλιο. Με ποιόν είστε;
  Ωστόσο το θλιβερό στην περίπτωση μας  είναι ότι η οργανωμένη δολοφονία ενός νέου ανθρώπου αντί να συσπειρώσει τον πολιτικό κόσμο και να απομονώσει τους δράστες, μας οδηγεί στην παραφιλολογία της πολιτικής που πολλές φορές θυσιάζει την ουσία, στην εκμετάλλευση. Όλοι φωνάζουν συλλυπητήρια κι όλοι τον εκμεταλλεύονται πολιτικά. Η θεωρία των δύο άκρων είναι λάθος αλλά  η ερμηνεία της  κινδυνεύει να μας διχάσει ακόμη μια φορά.
   Σταύρος Ιντζεγιαννης
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: