Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

ΓΝΩΜΗ 25/10/15



                                                     ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
                     
     ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ 1940-41
     - ΑΦΙΕΡΩΜΑ-
     Αγαπητή μου Ασπασία

     Έλαβα την επιστολή σας  και πολύ εχάρηκα  δια  την καλήν σας υγεία καθώς κι εμείς εδώ πάνω καλώς υγιαίνουμε.
 Ασπασία είδα να μου γράφεις  ότι να προσέχω να μην τραυματιστώ  γιατί έχουμε παιδιά να μεγαλώσουμε και τα  χωράφια  θέλουν κότσια.
 Ασπασία έχω μαζί μου το  φυλαχτό της γιαγιάς που το είχε ο πατέρας  στη Μ Ασία  και γύρισε γερός. Και τώρα θα σου γράψω το μεγάλο  νέο. Ο λοχαγός με πρότεινε  για δεκανέα επ` ανδραγαθία. Μάθε ότι έπιασα πέντε Ιταλούς  εφ όπλου λόγχης. Είχαν γονατίσει μπροστά μου και φώναζαν Μπόνο Γκρέκο. Μπόνο Γκρέκο. Ο ένας μου έδειχνε μια φωτογραφία  με δυο παιδιά.Το ένα έμοιαζε του Βασιλάκη μας.
  Ο λοχαγός με φίλησε και μου είπε : Με τέτοιους ήρωες θα ρίξουμε τους Ιταλούς στη θάλασσα.
  Όταν μπούμε στο Αργυρόκαστρο θα σου στείλω φωτογραφία  να με καμαρώσεις με τα γαλόνια .Φίλησε μου τα  παιδιά τη Γεωργία και τον Βασιλάκη μας.Ο σύζυγός σου  Ανδρέας Σμπούκης -Δεκανέας
 Αγαπητοί αναγνώστες.
Συνηθίζεται να γιορτάζεται η επέτειος  του θρυλικού Όχι στις 28 Οκτώβρη του 1940 με πανηγυρικές εκδηλώσεις  για την εποποιϊα  του στρατού μας στα κακοτράχαλα βουνά της Αλβανίας.
  Μια εποποιϊα  που ήταν  η πρώτη κραυγή νίκης στο συμμαχικό στρατόπεδο υπογραμμίζοντας στους λαούς της γης  τον μεγαλόπνοο στίχο του ποιητή « Η μεγαλοσύνη στα Έθνη δε μετριέται με το στρέμμα .Με της καρδιάς το πύρωμα μετριέται και με το αίμα
   Για την εποποιϊα αυτή έχουν γραφεί ολόκληρες βιβλιοθήκες. Οι πολέμαρχοι  έχουν αναφερθεί στη μάχη .Οι φιλόλογοι έχουν περιγράψει το μεγαλείο της νίκης . Οι πολιτικοί έχουν δώσει την πολιτική  σημασία του ΌΧΙ
 Το σημερινό χρονογράφημα είναι ένα μνημόσυνο για τον ανώνυμο Έλληνα φαντάρο ή τον τσολιά. Για τους Αξιωματικούς  και τους οπλίτες  που έπεσαν μαχόμενοι  ή επέζησαν της φρίκης του πολέμου και έγραψαν  την ιστορία του Ελληνο-Ιταλικού  πολέμου με τα γράμματά τους από το μέτωπο.
   Αυτά τα γράμματα που  μέσα από τις  ανορθογραφίες και τις ασυνταξίες τους  έδωσαν  μέσα από την καρδιά τους  και με τον αυθορμητισμό τους  όλη τη φρίκη του πολέμου και τη ομορφιά της νίκης  και διεκδικούν πιστέψτε με  τη μεγαλύτερη  φιλολογική δάφνη. Την αναγνώριση από το πλήθος .
  Γιατί ποιος  λογοτέχνης, ποιος στρατιωτικός ηγέτης, ποιος  πολιτικός ρήτορας θα μπορούσε να δώσει  μέσα στις λίγες γραμμές  που περιλαμβάνει το γράμμα του στρατιώτη Ανδρέα Σμπούκη  την προσήλωση  του Έλληνα στα ιδανικά  της φυλής. Τη θρησκεία , την πατρίδα, την οικογένεια.
  Προσέξτε. Την πίστη στη θρησκεία : Έχω το φυλαχτό της γιαγιάς  που φόραγε ο πατέρας στη Μ Ασία.
  Τη αγάπη στην οικογένεια : Είχε δυο παιδιά .Το ένα έμοιαζε του Βασιλάκη μας.
  Την προσήλωση στην ιδέα του έθνους : Ο λοχαγός με φίλησε και μου είπε μπράβο. Με τέτοιους ήρωες θα ρίξουμε τους Ιταλούς στη Θάλασσα.
---------------------

  Αχ Παναγίτσα μ` –Παναγίτσα μ` .Μωρέ σου λέω τους κυνηγάγαμαν  τους φρατέλους  σαν τα γιδοπρόβατα απούχαμαν στην πλαγιά .Πιάκαμαν 13 αιχμαλώτους .Μου λέει ο λοχαγός  πάρτους να τους πας στο λόχο διοικήσεως..
  Μωρέ άσε με να τους καθαρίσω προ έξη βημάτων του λέω.
  Δεν κάνει  -μου λέει . Ντροπή. Άνθρωποι είναι κι αυτοί.
  Ύστερα που το συλοϊστικα  είδα απούχε δίκιο και τους έδωσα την κουραμάνα μου. Ένας μου φίλησε τα χέρια.
  Αϊ θεοκερατά του`πα  Τώρα είμαι καλός ε; Πρωτύτερα θέλαταν να μας σκλαβώσετε .να μας πάρετε τις γυναίκες μας και τα παιδιά μας και τα χωράφια μας

 Όταν γνώρισα τη γυναίκα του, δυστυχώς ο Παναγιώτης Μπανιάς ο τσολιάς του 3/40 συντάγματος της Άρτας,  ένας από τους αφανείς ήρωες δεν υπήρχε πια. Σκοτώθηκε όταν το τρακτέρ που οδηγούσε έπεσε επάνω σε μια νταλίκα. Αυτή τη φορά  ο εχθρός δεν του ζήτησε την κουραμάνα του. Του ζήτησε τη ζωή του .Κι όπως τόσοι άλλοι κέρδισε τη ζωή του στον πόλεμο και την έχασε στην ειρήνη.  Αχ Παναγίτσα μ`- Παναγίτσα μ` όπως είχε γράψει ο ίδιος.
   (Πηγές «μαρτυρίες 40-41  Φαφαλιού –Πατέρα» και προσωπική μου έρευνα στους απογόνους των πολεμιστών το`40 στην Άρτα)

Σταύρος Ιντζεγιαννης








Δεν υπάρχουν σχόλια: